Collage

Collage
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Uusi-Seelanti. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Uusi-Seelanti. Näytä kaikki tekstit

perjantai 27. tammikuuta 2012

First day

Ihanaa saada ruokaa ja päästä juttelemaan muille vaihtareille. Täällä kävi ruotsalainen, norjalainen ja tanskalainen. Ne oli todella mukavia ja ihana päästä vaihtamaan ajatuksia. Nukun tämän yön ruotsalaisen Olivian kanssa, jonka kanssa mun piti alunperin matkustaa. Huomenna mennnään tekemään mulle tili. Nukun siis WYS-NZ:n jossain tiloissa. Sunnuntaina pääsen hostperheeseen. Väsyttää ihan jumalatomasti, mutta haluan vielä mennä suihkuun ennen kun menen nukkumaan. Ja vielä pitäisi avata iso matkalaukku ja ottaa sieltä vaatteita, pesukamoja ja ehkä huomiselle vaatteita. Onneksi siellä on toinen puoli ihan tyhjänä, koska enää ei tarvitse huolehtia kiloista niin kaiken voi laittaa isoon matkalaukkuun.
Oltiin äsken ulkona katsomassa tähtitaivasta ja se oli jotain aivan ihanaa! Linnunrata näkyy todella selkeästi ja kaikki tähdet on niin kirkkaita.
Ainiin japanilaiset oli todella innoissaan kun kuuli, että soitan viulua ja halusivat kuulla, mutta en jaksa lähteä soittamaan sitä vielä täällä. Jos huomenna on aikaa voisin laittaa kielet ja katsoa onko se muuten kunnossa, mutta en soita sitä julkisesti.
Nyt yritän saada ittelleni liitymää kännykkää ja datapakettia niin pääsen skypettämään ja päivittelemään blogia.

tiistai 24. tammikuuta 2012

KLO 19.30 ->

Okei eli siis mun lento myöhästetään klo 19.30, koska mun viisumi tulee Suomeen vasta klo 17. Se meni vahingossa vielä Ruotsiin ja nyt se on vasta tulossa Suomeen. Lennän siis normaalisti samoilla vanhoilla lennoilla Lontoosta eteenpäin.

Soitin tänään myös mun hostäidille, joka vahvistettiin siis viikonloppuna. Sain heti kehuja mun enkun kielen taidosta ja oli ihanaa jutella Mauginin kanssa.

Kaikki palaset alkaa loksahdella paikalleen.. Eihän tässä ole kuin viimeinen päivä Suomessa. En tajunnut ollenkaan kun luin 0 AAMUA JÄLJELLÄ mutta tässä sitä ollaan ja parin päivän päästä torstaina klo 18.35 olen Palmerston Northin lentokentällä ja vastassa on uusi maailma.

Vietän vielä viimeiset tunnit kotona mahdollisimman rauhassa, että en menisi ihan paniikkiin. Aamulla multa tuli jo vertakin nenästä ja se kertoo, että olen tosi stressaantunut. No olihan vaakalaudalla mun lähtöajan siirto huomiselle tai jonnekin.

sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

"Kiire"

Kirjottelen just tässä luonnosta kirjeestä isäntäperheelle. Tajusin että mulla on vaan kuukausi aikaa saada koko paketti kasaan. Pitää siis käydä vanhan koulun rehtorilta pyytämässä allekirjoitus Offical Junior High School Transcriptiin ja äiti ehdotti että kävisin lääkärissä jo ennen koulun alkua niin se olis sitten ohi.
Pitäis myös hankkia kaikkea uutta, kuten ostan järkkärin kaverilta koulun alussa (sitten kun oon saanu palkan!!) ja iskä sano et mulle pitäis hankkia iPad, mutta en tiiä siitä. WebKameraki olis kätevä että näkis kavereita edes netin kautta. KAIKKI LATAA SKYPEN!! (..siis jotka haluaa puhuu mun kanssa..) :D

Luin tossa vanhaa blogia, jonka nyt kyl poistin, niin oli kyl mielenkiintosta nähä miten mun ajatukset on muuttunu puolen toista vuoden aikana..

Näitä saa sitten kommentoida ja kysyä kaikkea maan ja taivaan väliltä (ehkä vaihtoon liittyen enimmäksee :D) nii vastailen niihin mahd pian!

lauantai 30. heinäkuuta 2011

Ihan näin aluksi..

Okei voisin alottaa nyt kertomalla tälläset perusjutut ja sitte vasta siirryn ton vaihto-oppilasvuoden analysointiin.
Oon siis 16,5-vuotias (:DD) tyttö Anna-Maria Vantaalta, mutta käytän yleensä lempinimeä Vänskä. On niitä muitankin esim. manki, amzi, izma, anma.. Itsestä muuten sen verran että oon sosiaalinen ja tykkään olla paljon ihmisten kanssa. Puhun semi paljon ja joskus pikkusen liikaaki :D Välillä ihmettelen ite mistä löydän kaiken energian tähän kaikkeen säätämiseen! Harrastuksina mm. viulun soitto, laulu (laulan kahessa kuorossa), boulderointi (=seinäkiipeilyy ilman valjaita tai mitää turvaköysii) ja kun vähän aikaa sitte lopetin pesiksen niin oon ruvennu tuomaroimaan.
Perheeseen kuuluu äiti, isä & kaks pikkuveljee Johannes ja Pietari. Ja vielä puol kuukautta labradorinnoutaja uros Lloyd, joka on tullu jenkeistä jatkamaan opaskoirasukua Suomeen. Rakastan eläimiä eikä yhtään haittais jos tulevalla isäntäperheellä olisi joitain eläimiä :)

Sitten asian ytimeen.. Oon melkeen aina halunnut lähteä vaihtoon. Äiti on ollu jenkeissä vaihdossa ja sillon joskus kun äiti siitä kerto niin halusin lähteä myös. Hain ekana vaihtoon joskus viime marraskuussa. Laitoin Rotareille hakemuksen ja kävin haatattelussa mutta mikään klubi ei tänä vuonna lähetä Uutee-Seelantii vaihto-oppilaita, niin kävi huonommin sen kanssa. Ajattelin myös hakea YFU:n kautta mutta se sitten jäi. Lopulta hain Exploriuksen kautta ja vähän ennen joulua kävin haastattelussa ja sain viestiä että pääsen vaihtoon!! Koska kuitenkin halusin lähteä vasta tammikuussa niin sain lopulliset hakupaperit vasta pari päivää sitten.
Miksi halusin just Uuteen-Seelantiin? Halusin lähteä johonkin maahan missä puhutaan englantia koska haluan puhua ensin sitä hyvin ennen kun opettelen muita..
Pienempänä ajattelin että haluan lähteä jenkkeihin mutta sitten viime kesänä käytiin lomailemassa perheen kanssa siellä ja äiti oli ollut siellä vaihdossa ja se on niin sellanen "perus paikka" (ei että siinä on jotain vikaa jos lähtee sinne vaihtoon, vaan kun sinne pääsee nykyään kuitenkin aika helposti..) niin halusin jotain erilaista.
Aattelin myös Kanadaa mutta kävin siellä kuoromatkalla viime kesänä enkä kuitenkaan oikeen lämmenny sille. Kävi mulla joskus mielessä Etelä-Afrikkakin mutta oon asunut siellä pienenä ja haluan vanhempana vielä käydä Afrikassa tai asuaki siellä. Australia kuulosti siistiltä mutta sinneki menee porukkaa sen verran vaihtoon että halusin vielä jotain erilaista.
Seuraavaks huomasin että jos lähtee Australiasta vielä kauemmas (Suomesta katottuna) päätyy Uuteen-Seelantiin. Rakastuin sen luontoon ja siihen että Uudessa-Seelannissa Outdoor Education on pakollinen aine. Sekin että siellä harrastetaan kaikkea vähän extremeäkin (koskenlaskua, benji hyppyjä..) kuulosti siistiltä! Ihastuin myös NZ:nnin alkuperäiskansaa Maoreihi. Mua on aina kiinnostanu kaikki tollanen, ja niillä on vielä oma kieli mitä haluisin opetella ainakin perusteet.

Hakupakettiin kuuluu:
- Hakulomakkeet (Henkilötiedot, Luonne+Arkielämä, Odotukset+Harrastukset)
- Kirje Isäntäperheelle
- Kirje vanhemmilta Isäntäperheelle
- Valokuvaesittely
- Koulumenestys (Yläaste+Lukio)
- Lääkärintodistus
- Sääntöjen hyväksyminen
- Pari kuvaa itsetä
- Kopio passista

maanantai 7. helmikuuta 2011

Alkuhösäystä

Eli siis tein tän blogin et voin kirjotella tänne kaikkee liittyen vaihto-oppilas matkaa Uutee-Seelantii tammikuust 2012. Jänskättää jo vaik siihe on vast vuos mut en sit laita tänne viel paljo mitää juttui mut lukekaa sitte jossai vaihees.

Tuli kauhee halu ulkomaille ja Uutee-Seelantii ku Sara lähti Ausseihi. Oon iha menos mut sitä enne on viel sikan kaikkee: kuoromatka Pietarii, koulu loppuu, kesätyöt, kuoromatka Tampereelle, Ruotsin risteily, MUSIKAALI ja 2. vuoden 3 jaksoo opiskeluu.. Haluisin lähtee vaik heti!

Haluisin tietää minne meen, ku en tiiä siitäkää. Tiiän vaa et meen Uutee-Seelantii, mut en enempää siitä. Jos saisin toivoo haluisin pohjois saarelle koska siel on lämpimänpi ku eteläs :D Aucklandis olis ny 25 astet!

sitte pari kuvaa mitä bongasin netist ku tuli himo päästä kattooo jotai jänskää!







Pakko vähä lisäillä juttuu tänne ku en jaksa kirjottaa uutta.
hehee ny on siis maksettu vahvistusmaksu. sit enää lääkärintarkastus ja muut paperit, mut ne saan täyttää vast heinäkuus ku exploriuksel on pikkunen kiire heinäkuun lähtiöide kaa..