Collage

Collage

maanantai 26. syyskuuta 2011

Tapahtunut...

Hellou taas.

Eipä tässä ole oikein mitään tapahtunut vaihtarivuotta edistämään. Lähetin about kuukausi sitten 17 sivua tekstiä täyttä faktaa. Nyt pitää vain toivoa, että tein kaikki paperit oikein ja saan mahd. nopeasti hyvän perheen ja hyvän koulun. Tämä on nyt perjaatteessa pelkkää odottelua seuraavat pari kuukautta. Ei mulla oikeen minkäänlaisia tunteita ole vielä hirveästi tullu pintaan, mutta aina välillä. Joka kerta kun nään lentokoneen pystyn kuvittelemaan itseni sinne sisälle, mutta sen pidemmälle en pysty kuvittelemaan. Ja tänäänkin kun katsoin vanhoja kuvia facebookista mihin mut oli laitettu tuli vähän haikea fiilis. Kaverit sanoo jo nyt, että "tulee kyllä hiljasta kun lähdet". Olen jo keksinyt hienon tavan ottaa terveiset ja kaverit lähelle, kun olen Uudessa-Seelannissa: Ostan tyhjän kangaskassin ja annan kaikkien kirjottaa siihen terveisiä ja ainakin oman nimensä!

Koulussa sen sijaan on tapahtunut vaikka mitä ja siksi en oikeastaan ole ollut paljoa koneella ja kirjotellu tänne, jos joku ihmettelee. Nytkin kirjotan sen takia, kun huomenna on ruotsin koe enkä jaksa lukea (:D). Musikaali edistyy sairaan nopeasti! Tajusin pari päivää sitten, että olen koulussa enää yhden kokonaisen jakson ja sitten lähden.

Huomasin yksi päivä, että puhun kaikille aika paljon pikkuveljistäni. Ihan hyvään kehuvaan sävyyn siis, mutta ne taitaa olla aika suuri osa mun elämää. Ja tulee olemaan hirveä ikävä niitä.
Se on hyvä kun olen alkanut sulatella tälläisiä asioita jo nyt.

torstai 4. elokuuta 2011

Kia rite! (Prepare yourself!)

Ärsyttävää kun koko ajan haluaisin kirjotella tänne, mutta ei oikeen tapahdu mitään ennen kun lähetän sen mun hakupaketin. Joskus kun oon lukenut muita vaihtariblogeja on tullu paljo kaikkia jänniä ajatuksia mitä ois ollu hienoa lisäillä tänne. (Kiitos siis kaikille niitä blogeja kirjottaneille!)



Moni on varmasti kuullu ton Haloo Helsinkin Maailman toisella puolen. Se on nii kaikkien vaihtarien biisi! En aluks kuunnellu sanoja, mutta äiti soitti sen mulle nyt kesällä ja otin sen omaks.
Isä olen täällä maailman toisella puolen
ja laulan pappadaduda pappapaduuda dappaa
Äiti älä pelkää kyllä pidän itsestä huolen
ja laulan pappadaduda pappapaduuda dappaa
Pari viikkoa sitten kuunneltiin sitä syödessä, ja äiti rupes itkemää.. Halasin sitä. Oli lähellä etten iteki ruvennu itkemään.
Oon toisaalta yliinnoissani ja lähös ihan heti, mut joku sanoo mulle pienessä blondissa päässä etten oo lähössä. En oo sisäistäny sitä faktaa, että 5 ja puolen kuukauden päästä oon matkalla uuteen elämään, maailman toiselle puolelle. Tuntuu siltä, että ymmärrän sen täysin vasta ku jään yksin turvatarkastuksen taakse tax free kauppojen keskelle matkalaukkujen ja lentolippujen kanssa. Tai en matkusta välttämättä yksin. Eli tajuun jutun juonen vasta kun meen perheeseen. Pystyn kuvittelemaan itteni lentokentälle ison matkalaukun kaa, hämärästi pari ystävää/kaveria sinne (mutta en tiiä keitä), äidin ja isän säätämään, itteni naiivinen pikkulapsen ymmärtämätön hymy kasvoille, vaan innostuksesta ja tietämättömyydestä miten suuri muutos se oikeesti tulee olemaan.

Ajattelin alottaa kuntokuurin että oisin edes jonkinlaisessa kunnossa Uudessa-Seelannissa. Ja ottaen huomioon, että siellä on sillon kesä ku meen, että uuteen kesäkuntoon olis jeees päästä! ( Kesäkuntohan on siis kaikkien itse määriteltävä kunto, eikä mikään tietty malli.. :) ) Sovellettu herkkulakko ja kuntokuuri pitäis toimia :) Sovellettu: MAX kerran viikossa karkkia, sipsiä, poppareita, keksejä, suklaata, jäätelöä.. Illal telkkarin ääres jätskin korvaan salaatilla ja ei mitää ylimääräsii välipaloja tai limuu.

Sitten taas tunnelmii tulevasta kotimaasta. Ja voisin pari faktaaki tähän lisäillä.



Uusi-Seelanti New Zealand Aotearoa
Pääkaupunki: Wellington
Pinta-ala: 267 710 km² (Suomi: 338 430,53 km²)
Ihmisiä: 4 252 277 (Tiheys:15/km²) (Suomi: 5 385 633 (Tiheys:17,70 / km²))
Viralliset kielet: English & te reo Māori
Valuutta: Uuden-Seelannin dollari
Aikavyöhyke: UTC +12 (kesäaika: +13)

- Koostuu kahdesta saaresta, jotka sijaitsevat 1500 km Australian kaakkoispuolella
- Tulivuoria, kuumia järviä, geysirejä, lumihuippuisia vuoria ja jäätiköitä
- Alkuperäiskansa Maorit
- Enemmän lampaita kuin ihmisiä
- Vasemmanpuoleinen liikenne (kääk!)


- Kansallislaji: Rugby (HAKA-tanssi)

- Kansallislintu: Kiwi


- Uudessa-Seelannissa on kuvattu esim. Taru Sormusten Herrasta & Piano


Eli monipuolinen ja hiano maa on!

sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

"Kiire"

Kirjottelen just tässä luonnosta kirjeestä isäntäperheelle. Tajusin että mulla on vaan kuukausi aikaa saada koko paketti kasaan. Pitää siis käydä vanhan koulun rehtorilta pyytämässä allekirjoitus Offical Junior High School Transcriptiin ja äiti ehdotti että kävisin lääkärissä jo ennen koulun alkua niin se olis sitten ohi.
Pitäis myös hankkia kaikkea uutta, kuten ostan järkkärin kaverilta koulun alussa (sitten kun oon saanu palkan!!) ja iskä sano et mulle pitäis hankkia iPad, mutta en tiiä siitä. WebKameraki olis kätevä että näkis kavereita edes netin kautta. KAIKKI LATAA SKYPEN!! (..siis jotka haluaa puhuu mun kanssa..) :D

Luin tossa vanhaa blogia, jonka nyt kyl poistin, niin oli kyl mielenkiintosta nähä miten mun ajatukset on muuttunu puolen toista vuoden aikana..

Näitä saa sitten kommentoida ja kysyä kaikkea maan ja taivaan väliltä (ehkä vaihtoon liittyen enimmäksee :D) nii vastailen niihin mahd pian!

lauantai 30. heinäkuuta 2011

Ihan näin aluksi..

Okei voisin alottaa nyt kertomalla tälläset perusjutut ja sitte vasta siirryn ton vaihto-oppilasvuoden analysointiin.
Oon siis 16,5-vuotias (:DD) tyttö Anna-Maria Vantaalta, mutta käytän yleensä lempinimeä Vänskä. On niitä muitankin esim. manki, amzi, izma, anma.. Itsestä muuten sen verran että oon sosiaalinen ja tykkään olla paljon ihmisten kanssa. Puhun semi paljon ja joskus pikkusen liikaaki :D Välillä ihmettelen ite mistä löydän kaiken energian tähän kaikkeen säätämiseen! Harrastuksina mm. viulun soitto, laulu (laulan kahessa kuorossa), boulderointi (=seinäkiipeilyy ilman valjaita tai mitää turvaköysii) ja kun vähän aikaa sitte lopetin pesiksen niin oon ruvennu tuomaroimaan.
Perheeseen kuuluu äiti, isä & kaks pikkuveljee Johannes ja Pietari. Ja vielä puol kuukautta labradorinnoutaja uros Lloyd, joka on tullu jenkeistä jatkamaan opaskoirasukua Suomeen. Rakastan eläimiä eikä yhtään haittais jos tulevalla isäntäperheellä olisi joitain eläimiä :)

Sitten asian ytimeen.. Oon melkeen aina halunnut lähteä vaihtoon. Äiti on ollu jenkeissä vaihdossa ja sillon joskus kun äiti siitä kerto niin halusin lähteä myös. Hain ekana vaihtoon joskus viime marraskuussa. Laitoin Rotareille hakemuksen ja kävin haatattelussa mutta mikään klubi ei tänä vuonna lähetä Uutee-Seelantii vaihto-oppilaita, niin kävi huonommin sen kanssa. Ajattelin myös hakea YFU:n kautta mutta se sitten jäi. Lopulta hain Exploriuksen kautta ja vähän ennen joulua kävin haastattelussa ja sain viestiä että pääsen vaihtoon!! Koska kuitenkin halusin lähteä vasta tammikuussa niin sain lopulliset hakupaperit vasta pari päivää sitten.
Miksi halusin just Uuteen-Seelantiin? Halusin lähteä johonkin maahan missä puhutaan englantia koska haluan puhua ensin sitä hyvin ennen kun opettelen muita..
Pienempänä ajattelin että haluan lähteä jenkkeihin mutta sitten viime kesänä käytiin lomailemassa perheen kanssa siellä ja äiti oli ollut siellä vaihdossa ja se on niin sellanen "perus paikka" (ei että siinä on jotain vikaa jos lähtee sinne vaihtoon, vaan kun sinne pääsee nykyään kuitenkin aika helposti..) niin halusin jotain erilaista.
Aattelin myös Kanadaa mutta kävin siellä kuoromatkalla viime kesänä enkä kuitenkaan oikeen lämmenny sille. Kävi mulla joskus mielessä Etelä-Afrikkakin mutta oon asunut siellä pienenä ja haluan vanhempana vielä käydä Afrikassa tai asuaki siellä. Australia kuulosti siistiltä mutta sinneki menee porukkaa sen verran vaihtoon että halusin vielä jotain erilaista.
Seuraavaks huomasin että jos lähtee Australiasta vielä kauemmas (Suomesta katottuna) päätyy Uuteen-Seelantiin. Rakastuin sen luontoon ja siihen että Uudessa-Seelannissa Outdoor Education on pakollinen aine. Sekin että siellä harrastetaan kaikkea vähän extremeäkin (koskenlaskua, benji hyppyjä..) kuulosti siistiltä! Ihastuin myös NZ:nnin alkuperäiskansaa Maoreihi. Mua on aina kiinnostanu kaikki tollanen, ja niillä on vielä oma kieli mitä haluisin opetella ainakin perusteet.

Hakupakettiin kuuluu:
- Hakulomakkeet (Henkilötiedot, Luonne+Arkielämä, Odotukset+Harrastukset)
- Kirje Isäntäperheelle
- Kirje vanhemmilta Isäntäperheelle
- Valokuvaesittely
- Koulumenestys (Yläaste+Lukio)
- Lääkärintodistus
- Sääntöjen hyväksyminen
- Pari kuvaa itsetä
- Kopio passista