Collage
tiistai 31. tammikuuta 2012
Jetlag
On se ihanaa herätä joka aamu ennen kuutta. Aluksi heräsin jo neljältä enkä saanut unta sen jälkeen, mutta tänään heräsin vasta 5 vaille 6 ja kyllä mä olisin saanut unta, jos olisin halunnut. Voisin jopa sanoa, että mulla on Jetlagi. Onneksi tämä on koko ajan parempi enkä usko, että tässä menee enään kun pari päivää sopeutua.
maanantai 30. tammikuuta 2012
School and thinking
Ensimmäinen koulupäivä takana. Meni yllättävän hyvin. En kysynyt kun kerran kun en ymmärtänyt. Sain tehtyä lukujärjestyksen ja sain pari kaveriakin tai no tunnen koulusta pari ihmistä. Kaikki Year 13 eli mun omalta vuosiluokalta. Olen siis seniori ja saan tanssia tanssiaiset ja koulussa on myös erillinen huone Senior Common House, minne ei saa mennä kuin Year 13. Aineiksi tälle vuodelle valitsin English, Music, Media, Outdoor Education, Math - Calculus ja Practical Physical Education. Eli luvassa on kaksi oikeaa lukuainetta ja muut pelkkiä "taideaineita". Mediakurssilla tehdään lyhytelokuva ja katsotaan joitain leffoja. Sain myös kuulla, että koululla on Recording Studio! Jossain vaiheessa menen sinne vähän katselemaan minkälainen on meno.
Koulussa meidät jaetaan Houses eli vähän niinkun Harry Potterissa, mutta Waicolissa on kuusi "tupaa": Rangitumau, Tararua, Remutaka, Maungarake, Aorangi, Puketoi. Kaikki on vuoria, jotka ympäröi Masterton laaksoa ja nimet on siis maoria. Ja tuvista meidät jaetaan omiin luokkiin, joissa meillä on omat opettajat. Vähän niinkuin ryhmänohjaajat, paitsi täällä ryhmässä on kaikkia oppilaita from Year 9 to Year 13.
Koulu on aika iso noin 1200 oppilasta ja eri rakennuksia on n. 20. Sain koulun kartan ja todennäköisesti suunnistan sillä aika pitkään. Sain myös miljoona erilaista lappusta ja lippusta, mitkä pitäisi täyttää tai lukea tai käydä läpi.
Koulun jälkeisiksi aktiviteeteiksi otan varmaan kuoron, orkesterin, ehkä bändin, Rugdyn ja major production, joka on joku iso produktio. Viime vuonna se oli joku Monty Python juttu. Jos jää vielä aikaa niin soccer voisi olla ihan mukava. Otan aika paljon urheilua, koska kaikki vaihto-oppilaat lihovat ja Maugin sanoi, että kaikki tytöt jotka hänellä on ollut on lihoneet ainakin 10 kiloa, joten täältä tullaan. Katsotaan tunnistatteko mua enään kun palaan. Pelottaa oikeasti toi KYMMENEN KILOA!! Tänäänkin, kun oltiin Lenan kanssa (saksalainen hostsisko) ostamassa Sport Uniform kouluun, nainen katsoi meille kokoja ja kysyi samalla kauan olemme vielä täällä. Ja heti, kun sanoin, että 10 kk hän otti mulle koon isomman paidan. Että kiitos tästä. Heti, kun tulee vähän viileämpää aion lähteä juoksemaan. Siis nythän täällä on noin 25 astetta ja istuskelen shortsit ja toppi päällä. Oli pakko myös mennä ostamaan aurinkorasvaa, koska täällä ei ole melkein yhtään otsonikerrosta eli mä palan aivan satavarmasti. Pitää myös ostaa hattu.
Oli jännää laittaa tänään koulupuku päälle. Kiwit oli ihmeissään, kun sanoin, etten ole koskaan aiemmin käyttänyt uniformia. Kesällä uniformuun kuuluuu valkoinen kauluspaita t-paitahihoilla ja hihojen päissä on pienet siniset raidat, sininen hame polviin asti (paita päälle) ja tumman sininen v-aukkoinen neule. Talvella valkoinen pitkähihainen kauluspaita, solmio, vihreä-musta ruudukkoinen hame, taas polviin asti, polvisukat ja takkina tumman sininen koulun logolla varustettu takki. Sport Uniform on shortsit ja t-paita ja uimapukuna koko uimapuku. Kaikki vaatteet saa vain yhdestä kaupasta ja hintaa on jonkin verran. Yksi sininen kesä-hame maksaa $65. Koulunkäynti on todella kallista. Sain myös listan tavaroita mitä pitää ostaa mm kirjoja ja muuta. Myös kynät ja kumit pitää kai ostaa koulusta. Taidan kuitenkin ottaa oman kynän ja kumin mukaan. Laskin pitää kuitenkin ostaa matematiikkaa varten.
Sain tänään myös ohjeet, miten toimia, kun on maanjäristys tai joku epäilyttävä tyyppi kävelee koulun alueella. Maanjäristyksessä vain ulos ja pois rakennusten ja puiden luota. Jos mahdollista maahan makaamaan ja pää pitää suojata.
Näyttää myös siltä, että netti toimii vain jonkun tunnin päivässä, koska Lena pääsi nettiin hetkeksi, mutta vähän ajan päästä se loppui toimimasta.
Ainiin sain tänään myös uuden eläinkaverin nimittäin 7 vuotias labradorinnoutaja eli hostmumin koira (en muista nimeä) uskaltautui mun luokse ja juoksikin pari kierrosta nurmikolla mun kanssa. Se meni jopa kyljelleen makaamaan mun syliin, että sain rapsutettua sitä vatsasta. Toinen kissoista, kultainen (he), on jo ottanut hyvän paikan mun sängyltä ja tulee useasti hakemaan huomiota ja maukumaan mulle. Nyt se kehrää mun kainalossa. Toinen, harmaa (she), oli äsken mun sängyllä, mutta ei muuten ole vielä uskaltautunut hellittäväksi. Nyt vain toivon, ettei mulle puhkea kissa-allergia niin kuin isällä ja Pietarilla on. Yritän putsata sängyn karvoista enne nukkumaan menoa, jos se auttaisi jotain.
Koulussa meidät jaetaan Houses eli vähän niinkun Harry Potterissa, mutta Waicolissa on kuusi "tupaa": Rangitumau, Tararua, Remutaka, Maungarake, Aorangi, Puketoi. Kaikki on vuoria, jotka ympäröi Masterton laaksoa ja nimet on siis maoria. Ja tuvista meidät jaetaan omiin luokkiin, joissa meillä on omat opettajat. Vähän niinkuin ryhmänohjaajat, paitsi täällä ryhmässä on kaikkia oppilaita from Year 9 to Year 13.
Koulu on aika iso noin 1200 oppilasta ja eri rakennuksia on n. 20. Sain koulun kartan ja todennäköisesti suunnistan sillä aika pitkään. Sain myös miljoona erilaista lappusta ja lippusta, mitkä pitäisi täyttää tai lukea tai käydä läpi.
Koulun jälkeisiksi aktiviteeteiksi otan varmaan kuoron, orkesterin, ehkä bändin, Rugdyn ja major production, joka on joku iso produktio. Viime vuonna se oli joku Monty Python juttu. Jos jää vielä aikaa niin soccer voisi olla ihan mukava. Otan aika paljon urheilua, koska kaikki vaihto-oppilaat lihovat ja Maugin sanoi, että kaikki tytöt jotka hänellä on ollut on lihoneet ainakin 10 kiloa, joten täältä tullaan. Katsotaan tunnistatteko mua enään kun palaan. Pelottaa oikeasti toi KYMMENEN KILOA!! Tänäänkin, kun oltiin Lenan kanssa (saksalainen hostsisko) ostamassa Sport Uniform kouluun, nainen katsoi meille kokoja ja kysyi samalla kauan olemme vielä täällä. Ja heti, kun sanoin, että 10 kk hän otti mulle koon isomman paidan. Että kiitos tästä. Heti, kun tulee vähän viileämpää aion lähteä juoksemaan. Siis nythän täällä on noin 25 astetta ja istuskelen shortsit ja toppi päällä. Oli pakko myös mennä ostamaan aurinkorasvaa, koska täällä ei ole melkein yhtään otsonikerrosta eli mä palan aivan satavarmasti. Pitää myös ostaa hattu.
Oli jännää laittaa tänään koulupuku päälle. Kiwit oli ihmeissään, kun sanoin, etten ole koskaan aiemmin käyttänyt uniformia. Kesällä uniformuun kuuluuu valkoinen kauluspaita t-paitahihoilla ja hihojen päissä on pienet siniset raidat, sininen hame polviin asti (paita päälle) ja tumman sininen v-aukkoinen neule. Talvella valkoinen pitkähihainen kauluspaita, solmio, vihreä-musta ruudukkoinen hame, taas polviin asti, polvisukat ja takkina tumman sininen koulun logolla varustettu takki. Sport Uniform on shortsit ja t-paita ja uimapukuna koko uimapuku. Kaikki vaatteet saa vain yhdestä kaupasta ja hintaa on jonkin verran. Yksi sininen kesä-hame maksaa $65. Koulunkäynti on todella kallista. Sain myös listan tavaroita mitä pitää ostaa mm kirjoja ja muuta. Myös kynät ja kumit pitää kai ostaa koulusta. Taidan kuitenkin ottaa oman kynän ja kumin mukaan. Laskin pitää kuitenkin ostaa matematiikkaa varten.
Sain tänään myös ohjeet, miten toimia, kun on maanjäristys tai joku epäilyttävä tyyppi kävelee koulun alueella. Maanjäristyksessä vain ulos ja pois rakennusten ja puiden luota. Jos mahdollista maahan makaamaan ja pää pitää suojata.
Näyttää myös siltä, että netti toimii vain jonkun tunnin päivässä, koska Lena pääsi nettiin hetkeksi, mutta vähän ajan päästä se loppui toimimasta.
Ainiin sain tänään myös uuden eläinkaverin nimittäin 7 vuotias labradorinnoutaja eli hostmumin koira (en muista nimeä) uskaltautui mun luokse ja juoksikin pari kierrosta nurmikolla mun kanssa. Se meni jopa kyljelleen makaamaan mun syliin, että sain rapsutettua sitä vatsasta. Toinen kissoista, kultainen (he), on jo ottanut hyvän paikan mun sängyltä ja tulee useasti hakemaan huomiota ja maukumaan mulle. Nyt se kehrää mun kainalossa. Toinen, harmaa (she), oli äsken mun sängyllä, mutta ei muuten ole vielä uskaltautunut hellittäväksi. Nyt vain toivon, ettei mulle puhkea kissa-allergia niin kuin isällä ja Pietarilla on. Yritän putsata sängyn karvoista enne nukkumaan menoa, jos se auttaisi jotain.
sunnuntai 29. tammikuuta 2012
Home!
It's nice to be at home! Pääsin vihdoin hostperheeseen. Jaan huoneen hostsiskon kanssa. Tää talo on ihanan vanhahtava, mutta silti todella hieno. Sisustus, ainakin meidän huoneessa, on ihanan yhteensopiva. Suihkussa saadaan käydä iltaisin, koska Maugin haluaa käydä iltaisin. Koira on todella ujo, mutta kyllä mä siihen jossain vaiheessa tutustun. Saadaan lähteä jossain vaiheessa Wellingtoniin kahdestaan junalla! Ihanaa saada heti tollasia vapauksia.
Syötiin lunchiksi pitsaa. Ja sain kuulla kaikkea mitä tapahtuu parina seuraavana päivänä. Huomenna mennään puoleksi päiväksi kouluun valitsemaan aineita ja sellasta.
Täällä sujuu ainakin näin alkuun todella hyvin. Puhuttiin myös siitä, että kun mulla meni aluksi säätämiseksi ja kaikki mikä voi mennä pieleen niin meni, niin nyt mun loppuvuosi tulee olemaan loistava. No aina voi olla ja pitää olla optimistinen. Asenne ratkaisee!
Lähdetään kohta ajelemaan ympäri kaupunkia ja katselemaan paikkoja. Näin tulomatkalla jo mun tulevan koulun ja se näytti kivalta. Masterton on muutenkin todella mukava paikka ja sain kuulla, että täällä tapahtuukin aika paljon kaikkea. Sain myös kuulla, että kesällä täällä on kuuminta ja talvisin kylmintä. No ainakin lämmön huomasin heti, koska täällä pärjään todella hyvin shortseilla ja topilla, kun taas Pahiatuassa, missä olin pari yötä, olin pitkissä housuissa, neuleessa ja kaulahuivissa.
Mä muuten toivoisin, että joku lähettäisi mulle ruisleipää, koska karu totuus on se, etten saa sitä mistään.
Käytiin tänään myös ostamassa mulle prepaid liittymä ja kohta, kun pääsen nettiin, ostan dataa. Siis idioottimaista! Mun pitää mennä nettiin, että saan aktivoitua mun microsimin. Ostin myös välikappaleen kameran ja iPadin välille, joten nyt saan kuviakin ladattua!
Nyt alkaa ensimmäinen päivä olla pulkassa ja homma näyttää todella hyvältä. Nähtiin tänään myös kaupunkia ja katsottiin matka koululle. Se on noin puolen tunnin kävelymatkan päässä. Huomenna 8 kouluun.
Syötiin lunchiksi pitsaa. Ja sain kuulla kaikkea mitä tapahtuu parina seuraavana päivänä. Huomenna mennään puoleksi päiväksi kouluun valitsemaan aineita ja sellasta.
Täällä sujuu ainakin näin alkuun todella hyvin. Puhuttiin myös siitä, että kun mulla meni aluksi säätämiseksi ja kaikki mikä voi mennä pieleen niin meni, niin nyt mun loppuvuosi tulee olemaan loistava. No aina voi olla ja pitää olla optimistinen. Asenne ratkaisee!
Lähdetään kohta ajelemaan ympäri kaupunkia ja katselemaan paikkoja. Näin tulomatkalla jo mun tulevan koulun ja se näytti kivalta. Masterton on muutenkin todella mukava paikka ja sain kuulla, että täällä tapahtuukin aika paljon kaikkea. Sain myös kuulla, että kesällä täällä on kuuminta ja talvisin kylmintä. No ainakin lämmön huomasin heti, koska täällä pärjään todella hyvin shortseilla ja topilla, kun taas Pahiatuassa, missä olin pari yötä, olin pitkissä housuissa, neuleessa ja kaulahuivissa.
Mä muuten toivoisin, että joku lähettäisi mulle ruisleipää, koska karu totuus on se, etten saa sitä mistään.
Käytiin tänään myös ostamassa mulle prepaid liittymä ja kohta, kun pääsen nettiin, ostan dataa. Siis idioottimaista! Mun pitää mennä nettiin, että saan aktivoitua mun microsimin. Ostin myös välikappaleen kameran ja iPadin välille, joten nyt saan kuviakin ladattua!
Nyt alkaa ensimmäinen päivä olla pulkassa ja homma näyttää todella hyvältä. Nähtiin tänään myös kaupunkia ja katsottiin matka koululle. Se on noin puolen tunnin kävelymatkan päässä. Huomenna 8 kouluun.
lauantai 28. tammikuuta 2012
Uutta, uutta, uutta
Det är jätte roligt att höra svenska den första i morgon.
And the violin has survived! Laitoin siihen nyt kielet takaisin ja viritin. Onneksi täällä on piano, koska unohin ääniraudan kotiin. Ja mulla ei ole neroa absoluuttista sävelkorvaa, niin se hankaloittaa vähän. Kävin ulkona ottamassa parit kuvat maisemista, lampaista, koirista ja lehmistä. Huomenna aamulla menen hostperheeseen ja koko päivä menee varmasti totutteluun ja tavaroiden purkamiseen. Maanantaina olisi koulupuvun ostaminen ja samalla liittymän ja netin hankkiminen. Samalla voisin ostaa kaikkea muutankin tarpeellista, kuten pyyhkeen, shampoota, hoitoainetta... Ihanaa päästä purkamaan kaikki tavarat pois matkalaukusta ja saada oma huone mihin laittaa tavarat. Saa kyllä nähdä saanko yhteisen huoneet sen saksalaisen siskon kanssa.
Eilen oli musikaali hautajaiset! Haluisin tietää miten siellä meni? En ehtinyt laittaa teille mitään viestiä, mutta varmasti oli hauskaa. Bilettäkää vielä munkin edestä. Mä muistelen meidän kultaista yhteistä aikaa. Ja muutenkin huomasin, että mun elämä Suomessa jäi aika täydelliseen hetkeen. Mulla on ihania ystäviä ja perheen kanssa menee tai meni hyvin. On varmasti ihanaa tulla takaisin, kun tiedän, että siellä on ihmisiä joiden luo palaan mielelläni.
James Blunt - Stay The Night
Nyt jännittää kouluun meno ja vähä hostmumin tapaaminen.
Olen jo rakastunut tähän paikkaan. Luonto ja maisemat on aivan uskomattomia. Tuliperäinen tausta näkyy hyvin selkeästi, sillä maasto voi vaihdella hyvinkin nopeasti ja siksi täällä onkin paljon lampaita ja vuohia tai sellaista eikä viljelyä, koska 80 asteen kulmaisessa rinteessä ei viljellä hirveästi mitään. Siis oikeasti voin ottaa kuvan jossain vaiheessa. Samanlaiselta näytti Mount St. Helensin maisema.
Aamupala oli muuten juuri niinkuin olin ajatellut: Muroja tai siis Corn Flakes ja vaaleaa leipää mihin päälle oli vaihtoehtoina hilloa tai jotain nutellan tapaista. Sain eilen jo suuret varoitukset, että tulen lihomaan täällä. Pelottaa pikkusen, mutta en mä nyt mitenkään rupea pihtailemaan, mutta terveellisyyden rajoissa. Toivon, että Maugin syö jotenkin terveellisesti, koska haluaisin silti pitää kiinni perjaatteista.
And the violin has survived! Laitoin siihen nyt kielet takaisin ja viritin. Onneksi täällä on piano, koska unohin ääniraudan kotiin. Ja mulla ei ole neroa absoluuttista sävelkorvaa, niin se hankaloittaa vähän. Kävin ulkona ottamassa parit kuvat maisemista, lampaista, koirista ja lehmistä. Huomenna aamulla menen hostperheeseen ja koko päivä menee varmasti totutteluun ja tavaroiden purkamiseen. Maanantaina olisi koulupuvun ostaminen ja samalla liittymän ja netin hankkiminen. Samalla voisin ostaa kaikkea muutankin tarpeellista, kuten pyyhkeen, shampoota, hoitoainetta... Ihanaa päästä purkamaan kaikki tavarat pois matkalaukusta ja saada oma huone mihin laittaa tavarat. Saa kyllä nähdä saanko yhteisen huoneet sen saksalaisen siskon kanssa.
Eilen oli musikaali hautajaiset! Haluisin tietää miten siellä meni? En ehtinyt laittaa teille mitään viestiä, mutta varmasti oli hauskaa. Bilettäkää vielä munkin edestä. Mä muistelen meidän kultaista yhteistä aikaa. Ja muutenkin huomasin, että mun elämä Suomessa jäi aika täydelliseen hetkeen. Mulla on ihania ystäviä ja perheen kanssa menee tai meni hyvin. On varmasti ihanaa tulla takaisin, kun tiedän, että siellä on ihmisiä joiden luo palaan mielelläni.
James Blunt - Stay The Night
Nyt jännittää kouluun meno ja vähä hostmumin tapaaminen.
Olen jo rakastunut tähän paikkaan. Luonto ja maisemat on aivan uskomattomia. Tuliperäinen tausta näkyy hyvin selkeästi, sillä maasto voi vaihdella hyvinkin nopeasti ja siksi täällä onkin paljon lampaita ja vuohia tai sellaista eikä viljelyä, koska 80 asteen kulmaisessa rinteessä ei viljellä hirveästi mitään. Siis oikeasti voin ottaa kuvan jossain vaiheessa. Samanlaiselta näytti Mount St. Helensin maisema.
Aamupala oli muuten juuri niinkuin olin ajatellut: Muroja tai siis Corn Flakes ja vaaleaa leipää mihin päälle oli vaihtoehtoina hilloa tai jotain nutellan tapaista. Sain eilen jo suuret varoitukset, että tulen lihomaan täällä. Pelottaa pikkusen, mutta en mä nyt mitenkään rupea pihtailemaan, mutta terveellisyyden rajoissa. Toivon, että Maugin syö jotenkin terveellisesti, koska haluaisin silti pitää kiinni perjaatteista.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)