Collage

Collage

lauantai 11. helmikuuta 2012

Day in Wellington

Päivä Wellingtonissa! Tietenkin shoppailua ja maisemia. Enimmäkseen shoppailtiin ns pääkadulla, Queens St, mutta käytiin myös Cable Carilla katsomassa maisemia yhdeltä hill:ltä. Ostin siniset farkut, pari paitaa, lahjoja rakkaille, tatuointeja ja uuden lompakon. Käytiin syömässä lunch in Subway ja Lena ja Aleishe (lausutaan melkein kuin Aliisa, joka on siis joku Mauginin ystävän tytär, joka pyydettiin mukaan) meni tealle Burger Kingiin. Ja mä söin siellä ranskalaiset!!! Mun kolmen vuoden tauko on päättynyt. En ole siis kolmeen vuoteen syönyt minkäänlaisessa pikaruokalassa (kuten McDonalds), Subway on siis sallittu.
Mun jalat on muuten aivan muussia. Jalkapöytiin on ilmestynyt hienot mustelmat, eikä turvotus ole laskenut mihinkään. Mutta silti minä nero lapsi laitoin ihana korkkarini jalkaan. Jouduin yhdessä vaiheessa ottamaan kengät pois (ja sukkahousut myös), koska en pystynyt enään kävelemään. Ihmiset katto pitkään, kun kaikki mun haavat ja mustelmat loisti mun jaloista ja kävelin siellä kokonaan ilman kenkiä. Ehkä olisi ollut nerokasta ottaa jandalsit mukaan, mutta hyvin se loppujen lopuksi meni. Kenkiä en laita vähään aikaan jalkaan, ainakaan korkkareita, tai katsotaan kävelenkökään edes vähään aikaan.
Mutta onneksi maisemia katsomaan ei tarvinnut kävellä, kun otettiin Cable Car ja ajettiin ylös pienelle hill:lle. Sieltä näkyi "koko" Wellington ja myös Mt. Victoria, jota ympäröi metsä, jossa on kuvattu Lordi of The Rings. Ei se mitenkään erikoinen metsä ollut, mutta voin siitä kuvan laittaa.
Takaisin tullessa ei sentään tarvinnut kävellä kotiin, vaan Aleishen äiti tuli hakemaan meitä asemalta. Ja se kysy, että onko mun äidinkieli englanti! Miten voi olla mahdollista?!? Olin todella otettu. Ja moni on muuten kysyny osaako mun vanhemmat englantia. Ja kun sanon, että kyllä osaa todella hyvin, niin kaikki on aika ihmeissään. Se on täällä niin erilaista, kun opiskellaan vain äidinkieltä, englantia, eikä tarvita mitään muuta kieltä. Kun me aloitetaan noin 9-vuotiaina opiskelemaan englantia ja seuraavaksi ruotsi tai sitä ennen vielä jotain muuta kieltä. Meille se on niin normaalia, että osataan monia eri kieliä ja tarvitaan niitä, mutta täällä ja yleensä muuallakin englannin kielisissä maissa sitä ei ajatella.se on harvianista osata muita kieliä. Kyllä täällä moni osaa maoria ainakin pari sanaa, mutta onko se osaamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti